Om D.G.A.-teknikken (Digital Graphic Artwork)

Jeg får mange spørsmål om min teknikk, derfor har jeg laget en liten tekst om hvordan jeg jobber og hva dette er for noe. 

Jeg lager ofte bilder i DGA.-teknikken (Digital Graphic Artwork eller Digitalt Grafisk Arbeid), en teknikk som bl.a. Pushwagner jobber med. Fremgangsmåten minner om den jeg har når jeg lager serigrafi, men forskjellen ligger i hvordan fargen/blekket blir festet til arket, samt at jeg har større kontroll på det ferdige produktet. 

Jeg har jobbet med denne teknikken i 3-4 år og har helt til våren 2014 signert bildene med E.T. («eget trykk» og «egen teknikk»)
Dette er en forholdsvis ny teknikk på kunstmarkedet, så jeg har undersøkt mye før jeg nå velger hva jeg skal skrive som teknikk ved signering av bilder. 

Etter å ha sanket inn informasjon og funnet ut av kuratorer ved bl.a. Metropolitan Museum i NY og Astrup Fearnley museet i Norge hadde kommet frem til at DGA. var en dekkende og god betegnelse, har jeg valgt å signere  bildene med DGA/ET. 

Hvordan blir et DGA til?
Jeg begynner med å lage tegninger, akvareller, akrylmaleri, tresnitt mm. Så blir disse scannet inn høyoppløselig og deretter jobber jeg med finpussing og fargelegging digitalt. Det kan være opptil titalls ulike arbeider og skisser som skal settes sammen.

Forskjellen fra serigrafi er at jeg ikke trykker én og én farge ovenpå hverandre, men at alle fargene printes på arket simultant. Jeg har mer kontroll og flere muligheter når jeg jobber med DGA. Jeg synes fargene blir klare, sterke og jevne, noe jeg ha søkt å oppnå i tidligere teknikker uten å bli 100% fornøyd med resultatet. Jeg har dessuten større mulighet til å justere farger ut fra prøvetrykk og komme frem til de fargenyansene jeg ønsker. 
Jeg opplever en større frihet og DGA.-teknikken passer både mitt uttrykk og temperament bra. 

Jeg lager maks 70 av hvert motiv.

Jeg garanterer opp til 200 års garanti på holdbarheten til farge og papir.